اصول پرورشی

اصول برنامه‌های فرهنگی و تربیتی کمیته پرورشی مؤسسه خیریه مجتمع‌های آموزشی و تربیتی حضرت امام هادی (علیه‌السلام)

اصول برنامه‌های فرهنگی و تربیتی کمیته پرورشی مؤسسه خیریه مجتمع‌های آموزشی و تربیتی حضرت امام هادی (علیه‌السلام)

 

۱ – مؤسسان و مدیران مدارس غیر انتفاعی موظف به اجرای برنامه‌های فرهنگی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش و ستاد مجتمع آموزشی و تربیتی حضرت امام هادی (علیه‌السلام) هستند و باید در جهت رشد مذهبی، اجتماعی، سیاسی، عقلی، علمی، اخلاقی و عاطفی دانش‌آموزان با استفاده از معلمان و مربیان متدین و آگاه به موازین تعلیم و تربیت اسلامی برنامه‌ریزی و فعالیت نمایند و کلیه طرح‌ها، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های وزارت آموزشی و پرورش و ستاد مجتمع را اجرا کنند

۲- دانش‌آموزان در مدارس امام هادی (علیه‌السلام) متناسب با هر دوره تحصیلی باید با کمک روحانیان فاضل و کارشناسان امور مذهبی معلمان دینی و مربیان تربیتی با اصول پنجگانه اعتقادی یعنی توحید، نبوت، معاد، عدل و امامت به صورت استدلالی آشنا شوند و در ادامه بحث امامت از موضوع ولایت فقیه و حکومت اسلامی به اندازۀ کافی مطلع گردند، به نحوی که بتوانند با اقامه برهان و در حد خود از این اصول دفاع کرده، به احکام ناشی از آنها پایبند و متعهد باشند توجه به توانایی و رشد عقلی و اتکاء به فطرت خداجوی کودکان و نوجوانان و بهره‌گیری از روش‌های علمی و منطقی راهگشای معلمان و مربیان دلسوز در این وادی خواهد بود. نیز باید با شبهات پاسخ داده شده آشنا شوند تا با سیاست پیشگیری از انحرافات اجتماعی آینده مصون بمانند.

۳ – دانش‌آموزان در مدارس امام هادی (علیه‌السلام) باید تدریجاً با روخوانی و روانخوانی و تحفیظ کامل قرآن مجید آشنا شوند و ضمن شناخت و برخورداری از محبت اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم‌السلام) که چراغ راه زندگی است در حد توانایی و استعداد خویش از معارف قرآن و نهج‌البلاغه، صحیفه‌سجادیه و متون دینی دیگر در حد ۵ هزار فراز کاربردی آگاهی کسب نمایند و از تاریخ و فرهنگ و تمدن اسلامی جغرافیای کشورهای جهان اسلام و نهضت‌های دینی و شیوه‌های زندگی حزب الله واقعی مطلع باشند و نسبت به مظاهر تفکر اسلامی مشتاق و علاقه‌مند بار آیند.

۴ – دانش‌آموزان در مدارس امام هادی (علیه‌السلام) باید به نحوی تربیت شوند که در آستانه بلوغ خود را ملزم به تقلید از یکی از مراجع عظام تقلید دانسته و با اعتماد دیگران را به این راه روشن فرا خوانند به خداترسی و مسلمانی خویش افتخار کنند و به ترک محرمات و انجام واجبات بر وفق رسانه‌های عملیه متعهد باشند و این مهم را از راه آشنایی با روحانیان صالح و ارتباط تنگاتنگ و چهره به چهره به دست آورند.

۵ – قانون اساسی سند و میثاق ملی مردم مسلمان ایران زمین است و آگاهی و پایبندی به آن وظیفه همه آحاد ملت است. دانش‌آموزان مدارس امام هادی (علیه‌السلام) باید با همت معلمان و مربیان خویش با محتوای قانون اساسی و نهادهای برخاسته از آن آشنا شوند و در راه تحقق مفاد و اجرای مواد آن در حد خود مشارکت کنند و به آن متعهد باشند و با زندگی کاربردی آینده به آن خود بگیرند.

۶ – ایران مهد تمدن و فرهنگ اسلامی و یکی از کهنترین و درخشان ترین کشورهای جهان است و ضمن برخورداری از نور هدایت اسلام خدمات ارزشمندی به این شریعت بزرگ آسمانی کرده است. ایران‌شناسی و ایران دوستی و ایجاد روحیه دفاع از میهن در دانش‌آموزان یکی از ویژگی‌های تعلیم و تربیت در نظام جمهوری اسلامی ایران است و باید کودکان و نوجوانان در مدارس امام هادی (علیه‌السلام) با هدایت معلمان و مربیان، ایران شناس و میهن دوست پرورش یابند

7 – دانش‌آموزان در مدارس امام هادی (علیه‌السلام) باید به تدریج با اسرار عبادت الهی آشنا شوند و از روی شناخت و علاقه مندی در انجام عبادت دینی شرکت نمایند. مدیران مدارس امام هادی (علیه‌السلام) مسؤول نظارت بر فعالیت‌های مربوط به انجام عبادات در مدارس هستند و باید با فراهم کردن امکانات و ایجاد شرایط روانی مطلوب و ترغیب معلمان و مربیان و دانش‌آموزان مراسم عبادی را با شکوه بر پا دارند و عشق به انجام عبادات را در عمق جان آینده سازان انقلاب اسلامی بپرورانند و برای ارتقای سطح دانش‌آموزان و بینش دانش‌آموزان نسبت به عبادت‌های بزرگ الهی، با رعایت موازین هنری و ذوقی برگزار کنند.

8 – امر به معروف و نهی از منکر ضامن اجرای احکام اسلامی و سلامت جامعه است در مدارس امام هادی (علیه‌السلام) دانش‌آموزان باید با آیات و روایات و احکام و شیوه‌های اجرایی امر به معروف و نهی از منکر آشنا شوند و از دوران کودکی و نوجوانی در محیط مدارس به صورت مناسبی عمل به این فرائض را تمرین نمایند و با فن نظارت اجتماعی و تلاش برای اصلاح امور مأنوس گردند.

9 – انقلاب اسلامی یکی از مهمترین تحولات اجتماعی در جهان معاصر و عامل بیداری مسلمین در سراسر عالم است. شناخت ویژگیهای شخصیت بنیان گذار و مؤسس انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) و آگاهی از دیدگاه‌های تداوم بخش راه درخشان امام راحل یعنی حضرت آیت الله خامنه‌ای پرچمدار این انقلاب مقدس برای دانش‌آموزان مدارس امام هادی (علیه‌السلام) ضروری و مهم می‌باشد. دانش‌آموزان در مدارس امام هادی (علیه‌السلام) باید با کمک معلمان و مربیان و با استفاده از ابزارهای فرهنگی و هنری با تاریخ صد سال اخیر رویدادهای سیاسی ایران مظالم حکومت ستم شاهی و چگونگی شکل‌گیری و پیروزی انقلاب آشنا شوند و ضمن آگاهی از کارشکنی‌های قدرت‌های استکباری جهان، نسبت به انقلاب جاذبه و به دشمنان این حرکت الهی دافعه نشان دهند.

۱۰ – چون تعلیم از پرورش استعدادی و تربیت علمی جدا نیست شایسته است ترتیبی اتخاذ شود تا در انجام فعالیتهای فرهنگی ،تربیتی، ورزشی و هنری به طور فعال شرکت نمایند به نحوی که در بین دانش‌آموزان به عنوان چهره‌های تربیتی پرورشی و آموزشی شناخته شوند و مبلغ یگانگی تعلیم و تربیت باشند.

۱۱ – خانه و مدرسه دو رکن اساسی در تعلیم و تربیت به شمار میآیند در مدارس امام هادی (علیه‌السلام) باید انجمن اولیاء و مربیان نقشی چشمگیر و مؤثر داشته در راه تحکیم پیوند خانه و مدرسه و سامان بخشی به فعالیت‌های آموزشی و تربیتی وظایف خطیر خود را به نحو شایسته ای انجام دهد برنامه‌ریزی برای توسعه آموزش و رشد فکری اولیاء در این مدارس اهمیت دارد و باید مورد توجه مدیران مدارس امام هادی (علیه‌السلام) قرار گیرد.

۱۲ – گرامیداشت شعائر دینی و سیاسی ایام الله برگزاری جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی و اجرای مراسم آغازین در مدارس امام هادی (علیه‌السلام) اسباب رشد آگاهی دانش‌آموزان را نسبت به امور دینی و ملی فراهم می‌کند و آنان را برای حضور فعال در مدرسه و همگرایی با جامعه مهیا می‌سازد.  مدیران این مدارس باید با ابداع و نوآوری در این راه برنامه‌ریزی کنند و با القای روح تعاون و همکاری در دانش‌آموزان مسئولیت اجرای این قبیل برنامه‌ها را با روشی روان شناسانه به خود آنان واگذار نمایند.

۱۳ – معلمان و مربیان مدارس امام هادی (علیه‌السلام) باید مزین به فضائل اخلاقی و دینی باشند و به عنوان الگوهای رفتاری و سرمشق دانش‌آموزان معیارهای اخلاقی و مذهبی را به نحو مطلوب مراعات نمایند مؤسسان و مدیران مدارس امام هادی (علیه‌السلام) باید با هماهنگی ادارات آموزش و پرورش برای معلمان و مربیانی که از سایر بخش‌ها دعوت به کار می‌شوند دوره‌های دانش‌افزایی برگزار کنند و آنان را با اصول تعلیم و تربیت اسلامی و موازین روان شناختی و اخلاقی معلمی به روش شایسته ای آشنا ساخته و بر صحت کار آنان نظارت کنند و از افرادی که مرعوب فرهنگ غرب و دچار غرب زندگی و غرب گرایی هستند و یا از اخلاق حسنه برخوردار نبوده و شتم معلمی ندارند دعوت به همکاری نکنند.

14 – وجدان کار و انضباط اجتماعی از عوامل خوشبختی یک ملت و نشان رشد و تعالی جامعه به حساب میآیند در مدارس امام هادی (علیه‌السلام) باید ترتیبی اتخاذ شود تا دانش‌آموزان از رشد اجتماعی برخوردار شوند و نسبت به حل مشکلات خود و دیگران احساس مسئولیت کنند برای بهسازی محیط زندگی مصمّم باشند و ضمن احترام به حقوق خانواده، معلمان هم‌کیشان و همنوعان در راه ایجاد شرایط مناسب‌تر اجتماعی کوشش کند. با امید و عزم راستین به سوی فردایی روشن گام بردارند و از فداکاری در راه کمک به دولت و ملت و تامین سربلندی اسلام و میهن و خدمت به خلق لذت برده، با اشتیاق در این وادی حرکت نمایند.

۱۵ – زبان و ادبیات فارسی گنجینه‌ای گرانبها و یکی از مهمترین شاخه‌های معارف بشری است و ریشه در فرهنگ غنی اسلام دارد در مدارس امام هادی (علیه‌السلام) دانش‌آموزان باید با آداب درست خوانی و درست نویسی آشنا شوند با شعر و ادب فارسی انس پیدا کنند از قدرت نگارش و فن بیان برخوردار گردند از دوران کودکی و نوجوانی به متون فارسی و نوشتن مقالات مناسب عادت کنند و مورد تشویق و تحسین قرار گیرند.

۱۶ – در مدارس امام هادی (علیه‌السلام) باید سعی شود که کودکان و نوجوانان مصرف کننده و متوقع انواع خدمات پرورشی بار نیایند. از عنصر کار در برنامه های آموزشی و تربیتی بر طبق موازین استفاده شود و با القای روح همکاری و تعاون در دانش‌آموزان تقسیم کار بین آنان ایجاد رقابت مثبت و ترویج فرهنگ بهره‌وری درست از امکانات اسباب تعالی شخصیت آینده سازان انقلاب فراهم آید.

۱۷ – رابطۀ دانش‌آموزان و معلمان در مدارس امام هادی (علیه‌السلام) بر اساس محبت و تکریم و احترام متقابل تنظیم شود. اعمال فشارهای روانی و خشونت و سختگیری و یا سهل انگاری و فقدان نظارت باعث بروز ناهنجاری در روان دانش‌آموزان و اختلال در محیط مدرسه میشود از این رو باید در مدارس امام هادی (علیه‌السلام) اصول تعلیم و تربیت اسلامی و روان شناسی حاکم گردد و ارتباط دانش‌آموزان و اولیای مدرسه متعادل و منطقی تنظیم شود و در مواردی که دانش‌آموزان تخلف ،کنند با آنان مطابق آیین نامه انضباطی مدارس مصوب شورای عالی آموزش و پرورش و مصوبات درون سازمانی مدارس امام هادی (علیه‌السلام) عمل شود.

۱۸ – کتابخانه در مدارس امام هادی (علیه‌السلام) بايد كانون تجمع دانش‌آموزان و مرکز اطلاع‌رسانی به آنان باشد و افزون بر کتاب‌های دینی، تربیتی آموزشی و علمی، سیاسی، تاریخی و اجتماعی حتی‌المقدور باید از وسائل سمعی و بصری نیز برخوردار گردد و خدمات مستمر به دانش‌آموزان عرضه نماید. مدیران مدارس باید به کمک معلمان و مربیان خوی کتابخوانی و مجلات و مطبوعات سالم را در دانش‌آموزان پرورش دهند و آنان را اهل تحقیق و مطالعه بار آورند و از چهره‌های کتابخوان و پژوهشگر مدرسه تجلیل به عمل آورند.

۱۹ – توسعۀ فرهنگ مردم داری و خدمت به جامعه دستگیری از بینوایان و انجام خدمات عام المنفعه، کمک به همنوع و گذشت و فداکاری در مدارس امام هادی (علیه‌السلام) باید مد نظر مدیران و معلمان مدارس باشد. دانش‌آموزان این مدارس باید به گونه‌ای تربیت شوند که خود را متمایز از دیگران تصور نکنند به سایر گروه‌های اجتماعی با چشم احترام بنگرند و موفقیت خود را مرهون لطف الهی و تلاش خانواده و مدرسه و اهتمام خویش در بهره‌گیری از امکانات جامعه دانسته برای شکر این نعمت مهیای خدمت به میهن اسلامی گردند.

۲۰ – در مدارس امام هادی (علیه‌السلام) تشویق و تنبیه باید در چهارچوب معیارهای تربیتی اسلام و اصول روان‌شناسی انجام پذیرد. انجام هرگونه تنبیه بدنی اکیداً ممنوع است و تشویق دانش‌آموزان نیز باید به نحو متعادل و منطقی صورت پذیرد به نحوی که در آنان توقع بيجا به وجود نیاورد و روح تلاش و تکاپو را در کودکان و نوجوانان تقویت نماید و نیز با عنایت به اهداف آموزشی و تربیتی در حد برنامه رسمی و مصوب هیئت مدیرۀ مؤسسه امام هادی (علیه‌السلام) و ستاد مجتمع تجویز گردد.

۲۱ – كاربرد تکنولوژی آموزشی در مدارس موجب رشد و آگاهی و توسعۀ مهارتهای دانش‌آموزان میگردد مدیران محترم باید در تجهیز مدارس امام هادی (علیه‌السلام) به فضاها و امکانات پرورشی متناسب با اهداف تعلیم و تربیت تلاش نمایند. مسلماً وجود نمازخانه، کتابخانه، کارگاه، آزمایشگاه و امکانات پرورشی و ورزشی باعث می‌شود تا دانش‌آموزان در همه زمینه ها ارتقای علمی و تربیتی پیدا کنند.

۲۲ – پرورش قدرت خلاقیت و نوآوری در دانش‌آموزان مدارس امام هادی (علیه‌السلام) باید مدنظر دست اندرکاران این مدارس باشد و به تفاوت‌های فردی و علائق و استعدادهای دانش‌آموان توجه کافی مبذول گردد و از ابداع و نوآوریهای آنان استقبال شود.

۲۳ – ورزش و هنر دو پدیدۀ فرهنگ‌ساز و مؤثر در رشد عاطفی و فکری و اجتماعی و جسمی دانش‌آموزان محسوب می‌شوند. دانش‌آموزان در این مدارس باید با انواع فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ورزشی آشنا شوند و با برنامه‌ریزی‌های مناسب در مسابقات ورزشی و جشنواره‌های هنری شرکت نمایند و استعدادهای آنان شکوفا گردد. فضای مدارس امام هادی (علیه‌السلام) باید با برخوردار از امکانات ویژه برای این گونه برنامه‌های پرورشی باشد.

۲۴ – توسعه فعالیت‌های فوق برنامه برگزاری اردوهای تربیتی، فرهنگی و مهارت‌آموزی برنامه‌ریزی برای بازدید دانش‌آموزان از مراکز صنعتی، علمی و خدماتی باعث تقویت حس کنجکاوی و رشد روحیۀ تحقیق و پژوهش در آنان می‌شود مدیران مدارس امام هادی (علیه‌السلام) باید با هماهنگی ادارات آموزش و پرورش و بر طبق موازین در این جهت اقدام کنند و دانش‌آموزان را با جامعه و مظاهر فرهنگی علمی و فنی آن آشنا سازند و در این گونه رفت و آمدها، اصول ایمنی، تربیتی و اخلاقی را به نحو احسن مراعات کنند.

۲۵ – در مدارس امام هادی (علیه‌السلام) باید به رشد فرهنگ «مشاوره» و استفاده از افراد خبیر و آشنا به موازین روان شناسی و راهنمایی و مشاوره عنایت گردد برنامه‌های آموزشی و تربیتی و آموزش خانواده باید پس از انجام مباحث کارشناسی در شورای معلمان و ستاد تربیتی یا انجمن اولیاء و مربیان تنظیم و اجرا گردد و برای کمک به دانش‌آموزان از دانش مشاوره استفاده شده به آنان در حين تحصیل و متناسب با شرایط خدمات مشورتی مناسب داده شود و متقابلاً از دیدگاه‌ها و نظرهای آنان در تمشیت امور مدرسه استفاده گردد.

۲۶ – آثار هنری و شرح موفقیت‌های ورزشی هنری و سوابق و دستاوردهای علمی معلمان و دانش‌آموزان و کارهای دستی و گزارش‌های مربوط به آن با حسن سلیقه و رعایت موازین ذوقی و هنری در محیط مدرسه و در معرض دید اولیاء معلمان و دانش‌آموزان نصب گردد و نمونه‌هایی از کارهای برتر آنان در نمایشگاه‌های منطقه‌ای و استانی و کشوری به نمایش گذاشته شود.

۲۷ – لباس دانش‌آموزان در مدارس امام هادی (علیه‌السلام) باید متناسب با شئون دانش‌آموزی و فرهنگ اسلامی و موازین اخلاقی و اجتماعی باشد و در فضاهای مقدس این مدارس باید از استفاده از پوشش‌های ناموزون و بی‌هویت اجتناب گردد. بخشنامه این وزارت دربارۀ حجاب و پوشش اسلامی در مدارس ضوابط و معيارهای پوشش دختران و پسران دانش‌آموز را معین کرده است که باید با اهتمام مدیران مدارس مذکور مراعات گردد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا